EP-Legacy G2 del 7

Desbert har nått toppen av sin karriär och titulerar sig numera stolt som ”Galen vetenskapsman”. Detta firas förstås med en säregen look. Så stilig han är i sin arbetsutstyrsel! Jag har faktiskt aldrig sett den där frisyren förr, jag visste inte ens att något sådant existerade förrän han fick den som resultat av sin befordran.

Ser jag fel eller skymtar jag en aning avund i Grundberts blick? Han är inte längre den som väcker mest uppståndelse med sitt utseende.

21

I och med sin befordran har han också fått en ny leksak. Han kan numera utföra vetenskapliga experiment på olika möbler. Experimenten kan resultera i att möblerna avger en aura som ger en positiv inverkan på alla som använder den eller är i närheten av den. Men som med alla experiment kan de förstås också gå galet ibland.

Jag börjar undra vad jag har gjort med mitt spelande i alla mina år. Jag är en inbiten simsoholic men redan nu i den här legacyn har jag upptäckt så mycket nya saker att jag får en känsla av att aldrig ha spelat TS3 förut. Så väldigt konstigt, och nästan lite läskigt, med tanke på hur många timmar jag faktiskt har lagt ner på just TS3 (vilket är enormt många!!)

En kväll är Grundbert iväg på ett läkaruppdrag i restaurangen där han ska undersöka spridningen av en smittsam sjukdom när det oundvikliga slutligen inträffar. Jag har varit beredd på det ett tag nu, han har ju varit gammal längre än de flesta gamlingar brukar få vara, men det är ändå ett sorgens ögonblick för jag har upptäckt att Grundbert nog är den absolut roligaste simmen jag hittills spelat med.

Jag trodde nästan att fege Grundbert skulle svimma av rädsla som vanligt vid åsynen av Liemannen, men han verkar acceptera sitt öde och tar Liemannen i hand och följer med utan att streta emot. Han får en stor gravsten upprest efter sig.

22

När han nu ändå är där han är, passar Liemannen på att ta en fika innan det är dags att leta upp nästa offer, som faktiskt råkar vara en av Sun Youngs kolleger på teatern bara ett kvarter och några sekunder därifrån. Men det behöver jag väl inte visa några bilder på? 😉

Det kommer självklart en tid av sorg för familjen, men ju längre tiden går desto lättare är det att glida in i vardagen igen. Drömberta träffar Villmer Dennstål, sin hemliga pojkvän, ganska ofta och han är till stor tröst för henne i hennes sorg.

Storeberta har länge försökt lista ut vad Drömberta har för hemlighet och en dag lyckas hon äntligen komma på sin syster i sällskap med Villmer. ”Aha! Jag förstår.” tänker hon och tar genast upp sin telefon för att berätta om det senaste skvallret för sin näst-bästa-vän från skolan.

Desbert har bakat limepaj och ropar in tonåringarna för att smaka på den.

23

Desbert: Så, Villmer.. Jag har märkt att du hälsar på hos oss rätt ofta….

Drömberta: Okej pappa, jag och Villmer är typ ihop, okej?

Desbert: Va? Jaha, men.. pojkvän? Redan?

Drömberta: Ja, vadå då? Hur gammal var du när du skaffade dig din första flickvän? Men jag och Villmer har bestämt oss, vi ska gifta oss när vi blir äldre, och så ska vi flytta till Twinbrook!

Det var lite för mycket information för stackars Desbert som för bara en liten stund sedan fortfarande trodde att hans små flickor fortfarande var små, så han satte pajen i halsen.

Desbert: F-flytta? Bort från Sunset Valley!?

Storeberta: Men pappa, vi kan ju inte vara dina småbarn för evigt, och Twinbrook är den där nya staden som alla pratar om, det är klart att alla ungdomar vill flytta dit! Jag tänker också flytta dit, men om du är för gammal för sånt så behöver ju inte du följa med.

Desbert tappade talförmågan och märkte inte ens hur den där limepajen smakade.

Sun Young, som vid tillfället var på jobbet, tog nyheten med stor förståelse. Hon hade ju själv lämnat Shang Simla för Desberts skull. Hon välkomnade Villmer öppet och bakade till och med en födelsedagstårta till honom när han skulle fylla år!

Det är väl inte så att Desbert hade någonting emot Villmer, snarare tvärtom! Han hade blivit mycket god vän med sin dotters pojkvän trots att han inte ens vetat vad som pågick mellan honom och Drömberta. Men han kom också mycket väl ihåg hur han själv en gång hade hanterat sin tonårsförälskelse och var orolig för sin dotter. Så han tog unge Villmer på ett snack män emellan och föreslog att Villmer skulle flytta in hos familjen för att visa att han menade allvar med Drömberta, vilket han gjorde mer än gärna och flyttade genast in hos Zweisteins.

Han fick dock inte dela rum med Drömberta, det kunde Desbert absolut inte godkänna, så han fick ta över Grundberts och Tamaras gamla sängkammare.

24

Men snart nog var det också dags för tvillingarna att växa upp och bli ungdomar. Nu måste Desbert och Sun Young fundera över om de vill stanna kvar i Sunset Valley där de har byggt upp sina liv och har alla sina vänner och karriärer, eller om de ska våga vara lika modiga som ungdomarna och flytta till den där nya staden Twinbrook.

Lämna en kommentar